//Громадський бюджет як одна із форм залучення громадян до розвитку міста

Громадський бюджет як одна із форм залучення громадян до розвитку міста

Процес розвитку нашого міста продовжується. Це відбувається й за допомогою впровадження відповідних інструментів громадської участі – засобів, що допомагають громадському суспільству впливати на прийняття рішень владою та безпосередньо брати участь в розвитку своїх громад. Одним з таких інструментів є громадський бюджет – частина коштів міського бюджету, щодо якої мешканці міста самостійно обирають на що їх витрачати шляхом голосування, результати якого мають пряму дію, незалежно від волі чиновників та депутатів.
В Бориславі громадський бюджет було впроваджено відповідним положенням міської ради за № 1871 від 30. 05. 2019 р. На цей рік для впровадження проєкти громадського бюджету з міської казни передбачається виділити 300 тис. грн за двома напрямками: урбаністика та благоустрій. За обсягом фінансування проєкти на 2020 рік поділяються на: малі (від 5 до 49 тис. грн); великі (від 50 тис. грн до 100 тис. грн) та проєкти, які будуть мати додаткове співфінансування у вигляді спонсорського внеску громади (від 5 до 100 тис. грн).

Подача проєктних пропозицій тривала з 1 по 30 вересня. За цей час було подано 22 проєктні пропозиції. Відбір проєктів до голосування здійснювала новостворена комісія, яка була сформована відповідно до згаданого вище положення. Голосування за проєкти стартувало 30 жовтня й буде тривати до 13 листопада. Сам процес голосування відбувається на платформі «E-Dem» – «Єдиній платформі місцевої демократії».

Станом на вівторок, лідерами за кількістю голосів були два проєкти в категорії «великі». Це «Створення дитячо-юнацького освітньо-відпочинкового простору на території ЗОШ № 7» та «Благоустрій подвір’я початкової школи ЗОШ I – III ступенів № 1 (корпус № 2 у Бориславському міському парку культури та відпочинку)». Серед «малих» – «Облаштування спортивно-тренажерної зони на прибудинковій території будинку № 39 по вул. Коваліва в м. Бориславі» та «Майданчик мрії» (створення зони для ігор на відкритому повітрі на території між будинками по вул. Коваліва 40, 44, 56, 58), а серед тих, що потребують додаткового фінансування, – «Встановлення елементів примусового зниження швидкості по вул. Дрогобицькій, 415, в районі розташування навчального закладу ЗОШ № 9» та «Придбання та встановлення дитячих ігрових атракціонів на пришкільний території ЗОШ № 5».

Далі за кількістю отриманих голосів проєкти розташувались таким чином:
1. Розумне місто, мобільний додаток –«Простір громадської творчості Борислава»;
2. Здорові діти – здорова нація! Відновлення спортивно-ігрового майданчика на вул. Трускавецькій у м. Бориславі;
3. Реконструкція пішохідного мосту через річку Лошань, біля ЗОШ № 5 в місті Бориславі;
4. Встановлення велопарковки біля входу до ДЮСШ;
5. Капітальний ремонт зовнішніх сходів з облаштуванням пандусу та веранди міської бібліотеки для дітей Бориславської МЦБС;
6. Влаштування вуличного освітлення по вул. Петлюри в м.Бориславі Львівської області;
7. Поточний ремонт лавочок стадіону ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4;
8. Закінчення робіт з ремонту даху Народного дому “Просвіта” мікрорайону Тустановичі;
9. Сквер духовності та релаксації;
10. Велопарковка при Бориславській ЗОШ І – ІІІ ступенів № 3;
11. Вуличне освітлення ділянки між Бориславською ЗОШ І – ІІІ ступенів № 3 та Бориславською ДЮСШ.

Усю докладну інформацію щодо громадського бюджету Борислава можна отримати за посиланням: https://boryslavrada.gov.ua/hromadskyi-biudzhet-boryslava/, а проголосувати за самі проєкти можна за цим посиланням: https://boryslav-budget.e-dem.in.ua/#/.

Невеликий екскурс в історію впровадження громадського бюджету в нашому місті. Коли рішення про укладання громадського бюджету було в процесі розробки, в Україні стартував набір команд малих міст на навчальну програму «Інструменти громадської участі» від німецько-українського проєкту «Київський Діалог». Про цю навчальну програму було відомо в міськраді, але через велике навантаження там не змогли на неї податись. Натомість, не знаючи про таке бажання зі сторони місцевої влади, на неї вирішила подаватись команда міських активістів, яка вибрала як тему свого навчання інструменти громадської участі, а саме громадський бюджет. Не зважаючи на те, що серед учасників команди громадських активістів панував деякий скепсис, вони все ж подали заявку на навчальну програму. При чому зробили це буквально в останній день, на останніх хвилинах до закінчення подачі заявок. Не зважаючи на це, нашу бориславську команду було відібрано до навчання, яке вона вже успішно закінчує: залишився останній семінар другої модульної програми. Також три представники цієї команди відібрані для участі в річній конференції «Київського Діалогу», що відбудеться в Києві 21-22 листопада.


Ця навчальна програма допомогла налагодити співпрацю між громадськими активістами та міською радою. Вона розпочалася з участі бориславської команди в мережуванні, яке проходило в Черкасах 5-6 липня. Тоді до участі була залучена представниця міськради, спеціаліст I категорії відділу розвитку міста Мар’яна Заікіна. Після цього мережування почалась тісна співпраця, яка на цей час вилилась в спільну підготовку інформаційної кампанії по громадському бюджету, розробку буклетів про цей інструмент громадської участі, а також у спільний захід щодо навчання громадян стосовно того, як правильно подати свою проєктну пропозицію на громадський бюджет. Захід відбувся 22 вересня в приміщенні Бориславської міської дитячої бібліотеки Бориславської міської централізованої бібліотечної системи. Також до другого мережування, що відбувалось у Львові 4-5 жовтня, була залучена й інша представниця відділу розвитку, головний спеціаліст Ірина Рязанова.


Громадські активісти бориславської команди підготували та створили два проєкти на громадський бюджет, а саме: «Встановлення велопарковки біля входу до ДЮСШ» та «Поточний ремонт лавочок стадіону ЗОШ І – ІІІ ступенів № 4». Їхні номери в списку для голосування 6 і 16, відповідно. По суті, представники громадського та владного корпусу цієї команди є найвідповідальнішими. Складніше із залученням представників місцевого бізнесу, але їх також можна зрозуміти – власна справа вимагає повної віддачі й роботи чи не в режимі 24/7. Будемо сподіватися, що представники бізнесу у подальшому будуть активно долучатись до впровадження тих чи інших проєктів цієї команди вже безпосередньо в нашому місті.

Щодо проєктів, на які націлена бориславська команда, то їх багато й кожен з них потребує великих затрат часу. Ще більше – терпіння та наполегливості. Працю над ними активісти здійснюють у вільний від роботи та домашніх справ час. Поки що основним напрямком роботи в цьому плані є вивчення питання створення в нашому місті громадського мультипростору на базі колишнього кінотеатру «Каменяр». Робота ведеться в плані формування чіткого бачення команди стосовно того, чим може бути наповнений цей громадський мультипростір, щоб відповідати вимогам чи не всіх вікових верств нашої міської громади, а також бути конкурентоспроможним. Вірніше, таке бачення вже є і воно було донесено нашій міській владі, яка готова сприяти в здійсненні такого амбітного задуму. Основним питанням є знаходження джерел фінансування такого масштабного проєкту.

Однією з можливостей зрушення процесу переродження колись улюбленого місця проведення часу бориславців є обласний конкурс мікропроєктів. Тому громадські активісти почали підготовку відповідної проєктної документації. За рахунок мікропроєкту планується проведення перекриття єврорубероїдом даху над фоє, ремонт фасаду кінотеатру та заміна електричних комунікацій. Дах над фоє роками піддавався руйнівній дії атмосферних опадів, упродовж року відбувається затікання вологи в саме приміщення й через це в дощову погоду там зберігається стійкий запах плісняви. Фасад будівлі також був пошкоджений атмосферними опадами, в найкритичнішому стані на даний момент є стіна зі сторони парку. Радує те, що її руйнування призупинилось після перекриття даху над кінозалом. Щодо електричних комунікацій, то в цьому культурному закладі вони виконані з алюмінієвих дротів й поміщенні в металеві труби. В поєднанні з протіканням вологи в приміщення, така комбінація може спричинити виникнення коротких замикань. Короткі замикання також може спричини велике навантаження на електромережу кінотеатру, адже вона не відповідає вимогам теперішнього часу й може просто не впоратись з великою кількістю сучасного обладнання.

Словом… Процес зміни нашого міста триває й вже зараз можна побачити позитивні зміни в нашому спільному майбутньому. Та на цьому шляху не обійтися без тісної співпраці міської влади, громади та бізнесу. Благо, що інструментів як для подальшого налагодження такої співпраці, так і для втілення найамбітніших спільних планів та ідей, вистачає. Як і позитивного досвіду з інших міст України та закордоння. Наше місто не саме йде шляхом побудови кращого майбутнього для підростаючих та ще ненароджених поколінь. Основне питання: «Як ми будемо використовувати все нові й нові можливості в побудові оновленої, молодої, успішної та сильної країни?»

А, як відомо, така країна починається із активних та щасливих людей, що постійно дбають про розвиток своїх міст, сіл та містечок.

Мар’ян КРИСЬКО