//Інформаційна війна. Що погубило Трампа?

Інформаційна війна. Що погубило Трампа?

Те, що привело його до влади, те його й згубило. Жоден політик ще не вигравав війну зі ЗМІ

26 листопада мільйони людей святкували День подяки. За святковим столом добре не тільки їсти індичку або згадати про далеких родичів, а й обговорити всі гострі теми, наприклад, вибори.

Якщо кілька років тому предметом дискусій були експресивні, а місцями агресивні дебати між Дональдом Трампом і Гілларі Клінтон, то цієї осені ми точно запам’ятаємо «вогонь і лють» Трампа, який блокував навіть Twitter, і перемогу Байдена.

Інформаційна війна стала ключовою в цій виборчій гонці. Яких помилок припустився Трамп, і чи є вони одномоментними? Які правила повинні бути базою в комунікації політика з виборцями? Вчимося «перемагати» на прикладі кейсу США.

Поразки не є випадковими

У виборчих перегонах за пост президента США Дональд Трамп втратив ініціативу з кількох причин, коріння яких тягнеться ще з допрезидентських часів.

Будучи бізнесменом і шоуменом, Трамп йшов проти правил і загальноприйнятих законів, що стало його стратегією успіху. Йому вдалося створити образ людини не з системи, яка «покарає» політичну еліту. З цим меседжем він і виграв у 2016 році. Але захоплення і утримання влади — абсолютно різні процеси. Захопити можна як за правилами, так і без, а ось, щоб утримати — потрібно обов’язково грати за правилами і вибудовувати систему. Трамп вирішив йти проти правил, вибравши Twitter своїм основним каналом комунікації з громадянами. Сам того не усвідомлюючи, екс-президент зробив свою першу помилку — відмовився від ЗМІ як інструменту впливу.Захоплення й утримання влади — абсолютно різні процеси

Далі більше. Разом з оповіщенням про важливі державні рішення через Twitter Трамп називає журналістів безчесними людьми і ворогами американського народу і відмовляється від участі в прес-заходах. Так почалося те, що можна назвати стратегічною помилкою, яка зіграла свою роль в цих виборах, війною проти медіа.

Цифрові гіганти

Президент побив горщики не тільки з більшою частиною американських медіа, а й з керівництвом Twitter і Facebook. У 2016 трампівський digital був одним з головних інструментів його перемоги над Гілларі Клінтон. Для прикладу, у Трампа було на 87% більше фоловерів у Facebook, на 32% більше в Twitter. З точки зору ажіотажу в Facebook для жителів Нью-Йорка екстравагантний кандидат був в два рази цікавіше, ніж Клінтон, а для жителів Міссісіпі — в 12 разів. Крім того, Трамп зібрав у соціальній мережі 12 мільйонів лайків, в той час як екс-держсекретар — 8 мільйонів. Користувачі Facebook поділилися негативними постами про Трампа 8 мільйонів разів, а про Гілларі Клінтон майже в три рази більше — 30 мільйонів разів. Через чотири роки Трамп увійшов в жорсткий клінч з цифровими гігантами. У травні 2020 в своїх твітах він назвав голосування поштою в Каліфорнії шахрайством. Twitter позначив ці публікації як спірні і прикріпив посилання на фактчекінг про поштове голосування. В кінці травня Трамп підписав указ про скасування цензури в соціальних мережах, мотивуючи це захистом свободи слова. Facebook, Twitter і Google розкритикували рішення президента і почали підготовку судового позову. Рішення Трампа позначилося й на капіталізації цифрових компаній — акції Twitter впали на 4,45%, а акції Facebook — на 1,67%.

Не дивно, що в жовтні соцмережі почали блокувати поширення публікації New York Post про компромат на Гантера Байдена і його листування з топ-менеджером Burisma Вадимом Пожарським. Twitter послався на те, що не може сприяти поширенню інформації, яка була отримана в результаті злому, а Facebook — на необхідність перевірки фактів.

Таким чином, Трамп втратив простір для маневру і в засобах масової інформації, і в соціальних мережах. Американські соціологи прогнозували серйозний розрив між Трампом і Байденом — близько 7%, а багато експертів говорили про впевнену перемогу тандему Байден — Гарріс.

Трамп vs Байден

Результати 4-річної війни з медіа принесли свої плоди. Напередодні голосування телевізійні канали починають критикувати Трампа за заяву про свою перемогу, Twitter позначає пости Трампа, а також публікації про недопуск спостерігачів у зал підрахунку голосів як «спірні і, ймовірно, такі, що вводять в оману», Facebook блокує спільноти підтримки Трампа за їх посили і повідомлення, раніше дружній до команди Трампа канал Fox News більше не підтримує його в ефірі.

Фактор інформаційної підтримки відіграє свою роль. Під час голосування найбільш важливо створити позитивний інформаційний фон і як можна швидше легітимізувати свою перемогу. Той, хто перехопив ініціативу в медіаполі, має величезну перевагу. Це і робить Джозеф Байден. Провідні ЗМІ країни поспішають заявити про лідерство Байдена, серед них — Associated Press, The New York Times, CNN, NBC, ABC та інші.

Таким чином, стратегія агресивного ведення інформполітики Трампа і відкритої війни зі ЗМІ поступилася демократичній і м’якій стратегії Байдена, який збудував спілкування і відносини з медіа, а медіа, в свою чергу, допомогли виборцям сформувати сприйняття Байдена.

Закон успіху простий: не воюй із засобами масової інформації

Головне ключове правило у всьому, що стосується спілкування з аудиторією, вибудовування міцного зв’язку і комунікації, — це не воювати зі ЗМІ. ЗМІ — це не просто журналісти, які пишуть про те, що їм цікаво. Це мільйони людей, які будуть сприймати і складати свою думку про вас через пост, статтю, новину чи сюжет. З медіа потрібно вибудовувати відносини і професійну роботу незалежно від того, в якому статусі ви перебуваєте.

Дональд Трамп звузив власне поле для маневрів у публічній площині через конфронтацію із засобами масової інформації, залишивши тільки діджитал-ресурси. Для нього ЗМІ перестали бути інструментом спілкування з аудиторією, а поповнили лави його опонентів. Згодом, налаштувавши проти себе адміністрації і власників соцмереж, він фактично сам себе позбавив можливості повноцінно комунікувати навіть через свої останні інструменти. І опинився у вакуумі. Трамп прийшов до влади через поляризацію і конфлікт, але захопити й утримати владу однаковими способами — неможливо. Це абсолютно різні процеси. Те, що привело його до влади, те його й згубило. Жоден політик ще не вигравав війну зі ЗМІ.

Віктор БЕРЕЗЕНКО

Із матеріалів сайту nv.ua