//Пікетування Укрнафти: акція протесту чи ділова розмова партнерів?

Пікетування Укрнафти: акція протесту чи ділова розмова партнерів?

Виїзна сесія Бориславської міської ради під стінами «Нафтогазу» стала черговою спробою представників громадськості та депутатського корпусу єдиного у світі міста, що знаходиться безпосередньо у зоні гірничого відводу діючого нафтогазового родовища, привернути увагу центральних органів влади України до екологічних проблем Борислава, породжених довготривалим видобутком вуглеводнів.
До Києва автобус із громадськими активістами та депутатами Бориславської міської ради вирушив із Борислава о восьмій вечора. Дванадцять годин нічної дороги пролетіли якось непомітно, і близько сьомої години ранку представники бориславської громади були в українській столиці. Після короткої зупинки на одній із київських заправок бориславський десант зумів знайти менш-більш зручну стоянку для автобуса на площі поблизу Будинку художників України. Власне, звідтіль бориславці попрямували до центрального офісу Укрнафти, що у провулку Несторівському, де влаштували пікет.
Стояти бориславцям перед будівлею «Укрнафти» із розгорнутими транспарантами довго не довелося. На пропозицію віце-президента компанії з соціального та екологічного розвитку Романа Ільтьо пікетувальники перебралися до приміщення їдальні товариства, де упродовж двогодинної розмови намагалися знайти відповіді на запитання, з якими приїхали до Києва.

Проблеми міста, які хвилюють мешканців та депутатський корпус

Про причини, які привели бориславських депутатів під стіни адміністративної будівлі «Укрнафти» у Києві коротко розповів голова депутатської фракції Блоку Петра Порошенка у Бориславській міський раді Богдан Городиський. Пан Богдан наголосив, що особливе занепокоєння мешканців Борислава викликає екологічна ситуація, яка виникла у місті внаслідок довготривалого видобутку вуглеводнів, а також питання подальшого видобутку нафти на території міста та соціально-культурні програма на 2019 – 2020 роки. Водночас Богдан Городиський заявив, що місто хотіло б працювати з нафтовиками на паритетних умовах. «Коли Укрнафта звільнялася від соціально-культурної інфраструктури, – відзначив депутат, – місто її приймало, розуміючи, що ця інфраструктура стала до певної міри тягарем для виробництва. Але досить було місту перейняти її, як Укрнафта відразу відмовилася виділяти кошти на її утримання. У Бориславі сьогодні катастрофічний стан доріг, – продовжив Богдан Городиський, – які знищила важка техніка нафтовиків. На території міста фактично працює одне потужне підприємство – «Укрнафта», яке на наших надрах заробляє гроші, а місто від того нічого не має. Депутат зазначив, що бориславці хочуть, щоб Укрнафта на паритетних умовах віддала місту попутний газ, який сьогодні не здатна сама відібрати із родовища. Міська адміністрація має уже для цього газу виготовлений проект, а у 2012 році за часів попереднього керівництва товариства були навіть підписані умови передачі цього газу місту та встановлена ціна за нього. Місто понесло значні витрати на виготовлення технічної документації, але так і нічого не отримало. «Не хочете, щоб місто працювало над коогенерацією, встановіть ці установки самі», – наголосив депутат Городиський.

Депутати хотіли почути від представника «Укрнафти», чому з Борислава, де фактично зародився український нафтовидобуток, виводяться офісні центри виробничих підрозділів і переводяться в Долину, хоч все інше залишається в Бориславі – база, люди, виробництво. Чому до виробництва, де працює 100 людей, приєднується виробництво, на якому зайнято більше 300 працюючих. Саме на цьому акцентувала увагу голова депутатської фракції «Самопомочі» Любов Голубіцька, яка ще, окрім того вимагала від представника «Укрнафти» обґрунтувати логіку такої реструктуризації.

Відомий у місті підприємець і меценат, депутат-губичанин Ігор Михаць цікавився, що буде відбуватися із рішенням міськради про 12-ти відсоткову ставку податку на землю, яке юридична служба Укрнафти оскаржила в судовому порядку. Окрім того, депутат порушив питання охоронних зон об’єктів нафтовидобутку та трубопроводів «Укрнафти», яких на території міста є дуже багато. «Трубопроводи, – наголосив депутат Ігор Михаць, – мають значну охоронну зону. Цією землею місто не може користуватися, а «Укрнафта» не готова платити орендну плату за користування нею. Як можна врегулювати цю проблему?» Окрім того, за твердженням депутата, на території Борислава є багато ділянок нафтовиків, які не мають договорів оренди, але відносяться до охоронної зони. За цю землю ніхто не платить і це є суттєві втрати бюджету міста.

Бориславські депутати намагаються повернути історичну славу місту

Директор Бориславського історико-краєзнавчого музею, депутат Андрій Спас у ході дискусій навколо бориславських проблем зазначив, що у Бориславі понад двісті років промисловим способом видобувається нафта. За різними даними у місті нараховується від 12 до 30 тисяч копанок.

– Тридцять, – зазначив депутат Спас, – це перебільшення, а 12 тисяч можна вважати реальною цифрою. Рівно сто років назад на теренах Борислава було понад 2 тисячі нафтових веж. У місті налічується понад 50 км доріг, які закріплені за НГВУ, і вони створюють місту проблеми. Усі дороги по околицях, а це вул. Городище, Джерельна, Крута Бічна, Висока і т.д. нищаться автомобілями нафтовиків, але ніхто не вирішує цієї проблеми. Наступне: Борислав у свій час мав великі інвестиції з усього світу. У місто вкладали кошти Нобелі, Ротшильди. Почитайте Бориславський цикл Івана Франка та твори Стефана Коваліва. Один відомий письменник, Лауреат Шевченківської премії говорив: «Під кожною бруківкою у Відні є кров бориславських ріпників». Виглядає так, що із міста все викачали, залишивши йому одні проблеми. Ми хочемо, – наголосив Андрій Спас, –щоб інвестиції знову повернулися у місто. У свій час у Бориславі була єдина в Європі електростанція, що працювала на попутному нафтовому газі. Її підірвали у 1944 році, але газ у місті залишився Ми хочемо, щоб цей газ використовувався в інтересах міста, щоб створювалися підприємства, робочі місця, щоб місто жило і розвивалося. Колись на території міста працювало 33 потужних підприємства, а із промисловою потугою Борислава міг конкурувати хіба що Львів. У свій час імператор Австро-Угорщини особисто приїжджав до Борислава, щоб побачити те чудо-місто, яке давало у бюджет країни більше чотирьох провінцій разом узятих. Зараз місто перетворилося у депресивну зону, а ми хочемо, щоб у місті творилася Європа. Щоб у місто вкладалися кошти, а ми не їздили протестувати під стіни Укрнафти, а були партнерами.

Проблеми Борислава породжені не тільки діяльністю Укрнафти

Віце-президент Укрнафти з питань соціального та екологічного розвитку Роман Ільтьо категорично не погоджувався із підходами бориславських депутатів до трактуванням місця Укрнафти у створенні та вирішенні екологічних та соціальних проблем Борислава. Окрім важкого автотранспорту нафтовиків, вулицями Борислава їздять також важкі лісовози та чимало транзитного важковагового транспорту, який також руйнує дороги міста і, на відміну від нафтовиків, нічого у міський бюджет Борислава не платить. У той же час Укрнафта в бюджет м. Борислава за останніх два роки заплатила податків на суму більше 100 млн. грн. Віце-президент також наголосив, що Укрнафта, не є у Бориславі єдиним підприємством, що володіє ліцензією на розробку родовища, але претензії та вимоги чомусь ставляться тільки до Укрнафти. А так би не мало бути.

Реструктуризація жодним чином не позначиться на формуванні бюджету міста

Виконавчий віце-президент з соціального та екологічного розвитку Укрнафти Роман Ільтьо детально зупинився на проблемі сплати податків до бюджету міста.

– Якщо брати заробітну плату, – зазначив виконавчий віце-президент, – то в Україні є стійка тенденція до її зростання, і, відповідно, будуть зростати податки. Тепер щодо податку з доходів фізичних осіб: чи залишаться вони в місті. Ще 3 серпня Наглядова рада Укрнафти прийняла рішення про реструктуризацію транспортних та нафтосервісних підрозділів. Це рішення буде зачіпати і людей, які працюють в НГВУ «Бориславнафтогаз», і працівників БЦБВО. При ухваленні вказаного рішення голову правління ПАТ «Укрнафта» було зобов’язано забезпечити інтереси територіальних громад шляхом перерахування ПДФО до бюджетів за місцем знаходження нерухомого майна та потужностей, де працюють наймані працівники. Це рішення прийняте для того, щоб дати можливість компанії залишити податки та ПДФО на місцях, де працюють люди. Укрнафта неодноразово заявляла про те, що в її інтересах, щоб податки залишалися на місцях. Так буде простіше вибудовувати партнерські стосунки із громадами на місцях. Та й у органів місцевого самоврядування конкретних територій не буде жодних претензій до реструктуризації компанії, адже зміна виробничої структури Укрнафти жодним чином не зачіпатиме інтереси територіальних громад.

Консультаційні висновки щодо можливості сплати ПДФО, які ми отримали від ДФС, наразі не можна вважати остаточними. Вони не знімають усіх ризиків, які можуть виникати для товариства. Проте ми продовжуємо роботу в цьому напрямку і вважаємо, що питання буде вирішено з врахуванням інтересів громад. Коли міський голова Борислава звернувся до товариства із запитом, як планувати податки в частині ПДФО на наступний рік, товариство однозначно підтвердило свою позицію, що реструктуризація виробничих підрозділів Укрнафти жодним чином не повинна позначитися на формуванні дохідної частини місцевих бюджетів. Тому при плануванні формування бюджету на наступний 2019 рік Бориславській міській раді необхідно орієнтуватися на податкові надходження від нафтовиків за червень – серпень 2018 року.

Під час зустрічі у Нафтогазі, на якій були присутні депутати від Самопомочі Олег Березюк, Вікторія Войціцька та Тетяна Острікова, – продовжує виконавчий віце-президент з соціального та екологічного розвитку «Укрнафти», – ми пропонували внести у Податковий Кодекс відповідні зміни, які б убезпечили Укрнафту від ризиків, пов’язаних із сплатою податків за місцем знаходження нерухомого майна та потужностей, де працюють наймані працівники.

Реструктуризація «Укрнафти» – об’єктивний процес, який жодним чином не позначиться на життєдіяльності міста

Роман Ільтьо у черговий раз підтвердив, що у найближчі роки Укрнафта не має наміру ліквідовувати у Бориславі ні НГВУ, ні БЦБВО. Причому мова не ведеться навіть про можливе скорочення там працівників.

Щодо логіки реструктуризації, то виконавчий віце-президент з соціального та екологічного розвитку «Укрнафти» зазначив, що перебудова структури Укрнафти цілком обґрунтована. З погляду бізнесу стара постсоціалістична централізована структура, в яку входили 22 окремі структурні одиниці, кожна з яких мала власну структуру управління, фінансів, керівництва виробничою діяльністю перестали відповідати сучасним світовим підходам до ведення діяльності у нафтовидобувній галузі, а подекуди дублювали та ускладнювали структуру керівництва виробничими процесами, тому правлінням товариства було прийнято рішення про реструктуризацію діяльності компанії з утворенням двох потужних бізнес-центрів на Заході та Сході країни.

– Якщо ми хочемо, для прикладу, – наголосив віце-президент Укрнафти, – щоб ключові одиниці техніки були оснащені GPS-трекерами, які дозволяють в режимі реального часу контролювати їх переміщення спецтехніки, а транспортна служба самостійно обліковувала свої витрати, тому є сенс об’єднати їх в єдину структуру, де є єдиний керівник, який несе відповідальність за діяльність цієї служби та буде зацікавлений у тому, щоб зменшувати витрати та забезпечувати високий виробничий результат її діяльності. Одна справа, коли увесь технологічний транспорт розкиданий по 22 виробничих підрозділах, і для його ефективного використання необхідно отримати розуміння та підтримку усіх 22 керівників. Зовсім інша ситуація, коли увесь транспорт зосереджений в одній службі. І зовсім не обов’язково, що центральний офіс цієї служби буде в Долині. Адміністративні центри автотранспортного та виробничого сервісних підрозділів будуть розташовуватися в Києві, проте податки, зокрема, ПДФО будуть сплачуватися у Бориславі, як це відбувалося до реструктуризації.

«Укрнафта» визнає, що без допомоги держави вирішити проблеми Борислава не зможе

Роман Ільтьо також відзначив, що Укрнафта разом із міською владою Борислава сьогодні якраз і стикнулася з проблемами, що виникли у результаті 200-річної експлуатації родовища. Товариство із себе відповідальності не знімає.

Проте правління компанії чесно визнає, що вирішити проблеми, що утворилися внаслідок 200-річної експлуатації Бориславського нафтогазового конденсатного родовища, Укрнафта в умовах, коли сама знаходиться в складному фінансовому положенні, самостійно без допомоги держави не спроможна. «Так, – наголосив виконавчий віце-президент, – ми намагаємося працювати із Бориславською міською радою на паритетних засадах. Ми позитивно відгукнулися на звернення міської ради щодо надання допомоги для ремонту вулиці Б. Хмельницького. Звісно, що на фоні загальноміських проблем це надзвичайно мало, але це є те, чим ми здатні допомогти місту в сьогоднішніх умовах».

Щодо зменшення загазованості шляхом відбору попутного нафтового газу і спалювання його у коогенераційних установках міста, то Роман Ільтьо зазначив, що Укрнафта має інший технологічний шлях вирішення цієї проблеми в Бориславі, над якою зараз працюють спеціалісти Рішення полягає в тому, що відібраний з Бориславського родовища попутний нафтовий газ, подається на спеціальну установку, яка буде його очищати від зайвого кисню та доводити до необхідних товарних показників, визначених Державними стандартами України, щоб цей газ можна було подавати у загальну систему та продавати на ринку. Відтак доведений до необхідних товарних кондицій попутний нафтовий можна буде подавати у магістральний газопровід, яким газ з інших родовищ подається споживачам. Такий підхід дозволить нам суттєво збільшити відбір попутного нафтового газу із родовища, що, відповідно, вирішить проблему загазованості Борислава. За попередніми розрахунками проект із доведенння до товарних показників відібраного на Бориславському нафтогазовому конденсатному родовищі попутного нафтового газу не є дорогим, і Укрнафта розраховує на його швидку реалізацію.

– Проте, – продовжує виконавчий віце-президент «Укрнафти», – реалізація цього проекту не вирішує усіх бориславських проблем, породжених довготривалим видобутком вуглеводнів на території міста. Це буде всього лиш невелика крапля в морі. Бориславу потрібна державна програма. І цю ініціативу Укрнафта намагається проштовхувати і в Міністерстві екології, і в Міністерстві енергетики. Ми намагаємося переконати українських високопосадовців, що державна програма по місту Бориславу повинна бути. Питання в тому, яким чином домогтися цього. Я розумію, що це питання обов’язково повинно підніматися у Верховній Раді, бо саме депутати будуть приймати рішення про затвердження такої програми, а також про обсяги фінансування, які будуть закладатися у Державному бюджеті. Для прийняття такої програми з боку міста повинен був бути зроблений перший крок: спробувати знайти організацію, яка б зробила комплексне дослідження території міста, його екологічних проблем та визначити шляхи їх вирішення та необхідні обсяги фінансування. Без серйозної державної підтримки подолати наслідки більш як двохсотрічного видобутку вуглеводнів на території Борислава не реально.

Роман Ільтьо розповів, що ПАТ «Укрнафта» перебуває сьогодні у значних обтяженнях. Компанія працює в жорсткому коридорі обмежених можливостей, який обумовлений наявністю податкового боргу та дозволяє фінансувати лише заробітну плату, критично необхідні виробничі витрати та сплачувати податковий борг. Допомога Укрнафти місцевим громадам зводиться до надання техніки, людей та матеріалів для виконання певних робіт. Компанія уже третій рік намагається вирішити питання податкового боргу, але наразі двері, що ведуть до вирішення проблеми залишаються зачиненими. По суті, найбільша нафтовидобувна компанія України стала заручником ситуації. Податковий борг Укрнафти перед бюджетом постійно зростає, а податкове законодавство виписане таким чином, що погасити цей борг не реально. Питання повернення компанії 10,5 млрд. куб. м. газу, якими можна було б погасити весь податковий борг, Нафтогаз не вирішує, хоч факт існування цього боргу визнає. Якщо не буде знайдене рішення по боргу компанії перед бюджетом, то Укрнафта просто перестане існувати.

 

Тісний графік перебування бориславської делегації змушував депутатів та громадських активістів залишити стіни Укрнафти. Проте спілкування бориславців та виконавчого віце-президента Укрнафти з соціального та екологічного розвитку Романом Ільтьом ще продовжувалося більше півгодини на вулиці. Депутати запросили Романа Ільтя взяти участь у 59-ій позачерговій виїзній сесії Бориславської міської ради під стінами Нафтогазу.

Петро МАГУР
Київ – Борислав
Світлини автора.

Нагадаємо, що ви також можете переглянути фоторепортаж Петра Магура: 59-а виїзна позачергова сесія Бориславської міської ради у м. Києві під стінами “Нафтогазу”